۵ آبان ۱۳۸۸، ۱۹:۰۱

مدال طلای المپیاد نجوم به دانش آموزان استان تهران رسید

مدال طلای المپیاد نجوم به دانش آموزان استان تهران رسید

استان تهران - خبرگزاری مهر: مدال طلای سومین دوره المپیاد نجوم به دانش آموزان شهرستانهای استان تهران رسید.

به گزارش خبرنگار مهر در کرج، دانش آموزان "شهاب الدین سرمشقی" از مرکز استعدادهای درخشان شهید سلطانی کرج و "مهرنوش شفیعی زاده" از آموزشگاه فرزانگان حضرت زینب (س) شهر ری در سومین المپیاد جهانی نجوم که در تهران برگزار شد به مدال طلای این مسابقات دست یافتند.

جمهوری اسلامی ایران برای نخستین بار در سال 2003 میلادی (1382) به طور غیر رسمی با حمایت سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان (سمپاد)، تیمی متشکل از یک دانش آموز دختر و دو دانش آموز پسر را برای شرکت در هشتمین المپیاد جهانی نجوم به کشور سوئد اعزام کرد.

ره آورد این تیم که از دانش آموزان مدارس استعدادهای درخشان تهران انتخاب شده بود، سه مدال برنز بود.

سال بعد (2004) با حمایت سازمان ملی پرورشی استعدادهای درخشان، امتحانات المپیاد نجوم در تمامی مدارس تحت پوشش این سازمان در سراسر کشور برگزار شد و تیمی متشکل از پنج دانش آموز انتخاب شد که هر پنج عضو این تیم دختر بودند.

این تیم برای شرکت در نهمین المپیاد جهانی نجوم به کشور اکراین سفر کرد. در آن سال تیم ایران موفق به کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز شد.

"سارا فیض بخش"، برنده مدال طلا ، تنها دختری بود که در میان دانش آموزان دختر شرکت کننده از سراسر جهان در این دوره از المپیاد جهانی موفق به کسب مدال طلا شد.

در سال 1384باشگاه دانش پژوهان جوان با اخذ مجوزهای لازم ازسوی شورایعالی انقلاب فرهنگی کمیته علمی نجوم را تشکیل و آزمون المپیاد نجوم را در بین دانش آموزان سراسر کشور برگزار شد.

در این دوره، تیم ملی ایران از چهار دانش آموز دختر و سه دانش آموز پسر تشکیل شده بود که در مسابقات جهانی المپیاد نجوم در چین شرکت و با کسب یک مدال طلا، دو مدال نقره و سه مدال برنز و یک دیپلم افتخار، مقام چهارم جهان را کسب کرد.

"آزاده فتاحی" علاوه بر کسب مدال طلا دراین دوره موفق به کسب مدال ویژه بالاترین نمره در امتحان تئوری نیز شد. این بار نیز دانش آموز دختر ایران، تنها دختر دارنده مدال طلای جهان بود.

یازدهمین المپیاد جهانی نجوم در سال 2006 در کشور هندوستان برگزار شد. تیم ملی ایران با یک دانش آموز دختر و چهار دانش آموز پسر در این المپیاد شرکت کرد.

در این دوره، تیم ملی در ایران با یک مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز موفق به کسب مقام سوم در جهان شد. در سال 2007 جمهوری اسلامی ایران با تیم ملی المپیاد نجوم خود( شامل دو دانش آموز دختر و شش دانش آموز پسر) در دوازدهمین المپیاد جهانی نجوم اوکراین موفق به کسب مقام اول جهان در رده سنی زیر 17 سال شد.

دانش آموزان ایرانی با کسب سه مدال طلا و پنج مدال نقره برای کشور افتخار آفرینی کردند. در این دوره "سید امیر سادات موسوی" دانش آموز ملایری، برنده مدال طلا و موفق به کسب بالاترین نمره در بین دانش آموزان شرکت کننده شد.

همچنین "الهه نقیب" که در دوره یازدهم المپیاد جهانی در کشور هندوستان موفق به کسب مدال طلا شده بود در این دوره نیز برنده مدال طلا شد.

همزمان با برگزاری المپیاد دوازدهم، با توجه به تغییرات عمده ای که در اساسنامه المپیاد جهانی نجوم ایجاد شده بود تیم پنج نفره کشورمان در اولین المپیاد آزمایشی نجوم اختر فیزیک که در تایلند برگزار شد، شرکت و با کسب یک مدال طلا و چهار مدال برنز به کشور بازگشت.

در سال 2008 تیم پنج نفره کشورمان مرکب از دارندگان مدالهای سالهای قبل در دومین المپیاد نجوم واخترفیزیک (دور جدید) اندونزی شرکت و با کسب یک مدال طلا، یک نقره و دو برنز و یک دیپلم افتخار با کسب رتبه چهارم جهان به کشور بازگشت.

حضور موفق دانش آموزان ایرانی در عرصه رقابت های جهانی و همچنین تجربه خوشایند میزبانی المپیاد جهانی فیزیک 2007 در اصفهان ،موجب شد تا در رای گیری هیئت ژوری در تایلند، میزبانی سومین المپیاد جهانی و اختر فیزیک 2009 به ایران واگذار شود.

کد خبر 972350

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha